Till startsidan
Start /Res med oss /Res i Värmland /Res i Karlstad /Linjeförändringar i Karlstad i höst
En S-linjebuss kör över stenbron i Karlstad

Linjeförändringar i Karlstad i höst

Den 18 augusti 2025 ändrar vi om i vår stadstrafik i Karlstad och flera av våra linjer får nya riktningar och ändrade hållplatser. Med förändringarna knyter vi ihop Karlstad ännu bättre och fler får tillgång till tätare trafik.

Den stora nyheten i höst är att S-linjen, vår snabbusslinje, förlängs i öst mot Välsviken. Det innebär att många av de hållplatser där flest reser idag, Centralsjukhuset, Stora torget, Rud, Kronoparken och Karlstads universitet knyts samman av S-linjen, som ofta går så tätt som var femte minut.

I samband med S-linjens utbyggnad flyttar vi om i många av våra andra stadsbusslinjer så att våra bussar trafikerar så många delar av Karlstad som möjligt!

Tidtabellerna kommer i sommar.

Kartor och mer information

Du hittar linjekartor och information under respektive linje nedan. På denna sida kommer du snart också kunna se en karta över alla linjer samlade.

Karlstads kommun bygger nu ut Karlstadsstråket österut, från Ruds bytespunkt till Välsviken via Lorensberg, Kronoparkens centrum, Universitetet och Välsvikens handelsområde. Det innebär att vi redan i höst kan förlänga vår S-linje via stråket hela vägen till Välsviken station. Allt i stråket är inte helt färdigbyggt än.

Läs mer om Karlstadsstråket här.

Hållplats Basungatan byggs om och blir tillgänglighetsanpassad under 2026.

Hållplats Oldevigsgatan stängs

I höst stängs hållplats Oldevigsgatan på Sommarro för trafik och vi hänvisar istället till hållplatserna Centralsjukhuset eller Mariebergs IP som båda ligger cirka 270 meters promenad bort.

Karta över S-linjens dragning augusti 2025. Välsviken - Universitetet – Kronoparken – Rud – Centrum – Sjukhuset – Jakobsberg

Klicka på bilden för större bild (pdf).

Linjen får en klyka västerut. Det innebär att linjen delar sig vid hållplats Mor Märtas väg på Våxnäs. Vissa turer går mot Bergvik och Skutberget och vissa turer går mot Hultsberg/Henstad (samma linjesträckning som dagens linje 5). Hultsberg/Henstad får med förändringen något tätare trafik till Stora torget.

Linje 1 slutar att trafikera hållplatserna Våxnäs bytespunkt och Stenhagsgatan . Hållplatserna Sydvärnsgatan och Våxnäs centrum tillkommer som hållplatser på linjen.

Stenhagsgatan kommer fortsättningsvis att trafikeras av linje 62 (hockeybuss) samt regionlinjerna, 201, 602, 801 och 803 som tar dig till Karlstads busstation.

Bilden visar linjedragningen för Linje 1. Campus – Universitetet – Centrum - Våxnäs - Henstad/Ikea - (Skutberget)

Klicka på bilden för större bild (pdf).

Linjen utökas i öst och börjar trafikera Alster. Den får också en klyka vid hållplats Majas Väg, där vissa turer går till Mjölnartorpet och vissa går till Alster. Tidig morgon och sen kväll trafikerar linjen både Mjölnartorpet och Alster vid varje tur.

Linjedragning för Linje 2. Alster/Mjölnartorpet - Kronoparken – Norsstrand – Centrim - Skåre - Ilanda

Klicka på bilden för större bild (pdf).

Sträckan Gruvlyckan till Rud går som tidigare på linje 3. Linjen delar sig sedan vid Ruds bytespunkt i en klyka. Vissa turer fortsätter ut på RV63 till Västra Stockfallet. Vissa turer går via bostadsområde Lorensberg till Norra Kroppkärr.

Linjedragning för linje 3. Västra Stockfallet/Norra Kroppkärr - Rud – Centrum - Våxnäs - Gruvlyckan

Klicka på bilden för större bild (pdf).

Linje 4 förlängs till Ikea och vissa turer fortsätter även till Skutberget.

Bussen kör numer direkt till och från Edsgatan utan att passera hållplats Västra Stockfallet, som istället trafikeras av linje 3.

Under 2025 kommer hållplatserna Axgatan och Frögatan vid Gräsdalen slås ihop och en ny tillgänglighetsanpassad hållplats ska byggas i höjd med Frögatan. Även hållplats Södra Edsgatan kommer att tillgänglighetsanpassas under 2025.

Linjedragning för Linje 4. Edsgatan – Stockfallet – Lorensberg – Norra Kroppkärr - Centrum – Strand – Gruvlyckan - Bergvik

Klicka på bilden för större bild (pdf).

Denna linje kommer att tas bort helt och ersättas av andra linjer. I väst går linje 1 mellan Hultsberg/Henstad till Stora torget, men tar en annan väg in till centrum utan att passera Länsstyrelsen. Mellan Stora torget och Kronparken-Alster/Mjölnartorpet i öst går linje 2.

Denna linje förlängs från Stora torget till Orrholmen via Inre hamn och ersätter då linje 7 på denna sträcka.

Linjedragning för linje 6. Orrholmen – Centrum – Norrstrand - Färjestad

Klicka på bilden för större bild (pdf).

Linjens södra del mellan Stora torget till Orrholmen tas bort och den sträckan kommer istället att köras av linje 6.

Linjedragning för Linje 7. Centrum – Romstad – Bellevue - Zakrisdal

Klicka på bilden för större bild (pdf).

Linjen har samma linjedragning som tidigare.

Linjedragning linje 8, Sjöstad - Lamberget – Herrhagen – Centrum - Skåre - Grava

Klicka på bilden för större bild (pdf).

Linjen börjar och slutar vid Norrstrand. Linje 10 kör ett medsols rundvarv vid Norrstrand och trafikerar hållplatserna Gränsgatan, Ulvsbygatan, Alstersgatan och Norrstrandsparken i endast en riktning.

Hållplatserna vid norra Kroppkärr kommer i stället att trafikeras av linje 3.

Hållplats Vikentunneln byter namn till Vikenpassagen.

Linjedragning för Linje 10. Norrstrand – Centrum – Viken – Marieberg - Sjukhuset

Klicka på bilden för större bild (pdf).

Linjen har samma linjedragning som tidigare.

I höst stängs hållplats Oldevigsgatan på Sommarro för trafik och vi hänvisar istället till hållplats Centralsjukhuset 270 meter bort.

Linjedragning för Linje 11. Örsholmen - Lamberget – Herrhagen – Centrum – Sjukhuset - Sommarro

Klicka på bilden för större bild (pdf).

Linje 53 som idag möter upp tågtrafiken vid Välsvikens station kommer i höst att ersättas av S-linjen.

I höst kan man välja flera olika linjer för att ta sig till de skolor som ligger längs med dagens linje 57.

Vanliga frågor och svar

När vi pratar om en klyka innebär det att linjen delar sig vid en viss hållplats. Genom att använda linjeklykor går det att hålla en förhållandevis hög turtäthet på den gemensamma sträckan av linjen där som flest reser. I ändarna där inte så många reser blir det lägre turtäthet.

Under pendlingstider går det 10-minuterstrafik mellan Jakobsberg och Universitetet, delar av delar av sträckan kommer att ha 5-minuterstrafik. Många av turerna går också hela vägen till Välsvikens handelsområde och Välsvikens station, här anpassar vi trafiken efter handelsområdets öppettider och tågtidtabellen.

S-linjen kommer att gå med tät trafik, så tätt som var tionde minut på vardagar. Från och med i höst kommer dessutom fler ledbussar att användas på linjen.

Välsvikens bytepunkt är ännu inte helt färdigbyggd och redo för vår trafik.

Av säkerhetsskäl. Oldevigsgatan är en väl använd hållplats, men trafiksituationen med mycket tät biltrafik och därtill gående som korsar vägen gör trafiksituationen osäker.

Tanken med såväl Karlstadsstråket som med S-linjen är att göra det enkelt och attraktivt att resa kollektivt och hållbart mellan centrum, bostadsområden, arbetsplatser och handelsområden i Karlstad. Genom att det blir färre stopp längs med linjen kan vi få ner restiden och med det bättre konkurrera med bilen. Detta är också något som gjorts i de etapper av Karlstadsstråket som redan är färdiga. I kommunens arbete kring Karlstadsstråket ingår även förbättringar av gång- och cykelbanor i delar av stråket.

Kartan visar hållplatserna mellan Ruds bytespunkt och nuvarande hållplats Elkroken. Kartan visar att hållplats Öjenäsgatan, Gaperudsgatan och Elkroken tas bort. Ruds bytespunkt, kronoskogsgatan, Mosserudsgatan, Lorensberg och Granhult är kvar.

Hållplatserna Öjernäsgatan, Gaperudsgatan och Elkroken tas bort i samband med att Karlstadsståket byggs ut och vi hänvisar till intilliggande hållplatser. Genom att det blir färre stopp längs med linjen kan vi få ner restiden och med det bättre konkurrera med bilen.

Sidan uppdaterad

Hjälpte sidan dig?