Till startsidan
Start /Nyhetsarkiv /Vi planerar för en förlängd S-linje
S-linjebuss kör på Rudsvägen. I bakgrunden syns bilar, en cirkulationsplats och trafikskyltar.

Vi planerar för en förlängd S-linje

Karlstadsstråket är byggt för att göra det enklare att resa kollektivt och hållbart i Karlstad. I stråket kör vår S-linje i 10-minuterstrafik mellan Jakobsberg och Rud via Stora Torget och Centralsjukhuset.

Första delen av Karlstadsstråket, mellan centrum och Rud, stod klar i december 2018 och under 2022 förlängdes S-linjen till Jakobsberg. På sikt är tanken att Karlstadsstråket ska sträcka sig från Välsviken i öst till Bergvik i väst.

Nu arbetar Karlstads kommun, tillsammans med Värmlandstrafik, med en förlängning av Karlstadsstråket från Ruds bytespunkt till Välsviken station via Lorensberg, Kronoparken och universitetet. Under hösten kommer arbete att göras fram till nuvarande hållplats Elkroken. Arbetet innebär bland annat att många hållplatser i stråket kommer att byggas om och att några tas bort. Vår förhoppning är att vi kan förlänga S-linjen till Välsviken under hösten 2025.

Mer information på karlstad.se

På Karlstads kommuns webbplats kan du läsa mer om Karlstadsstråket om vad som kommer göras under bygget av etappen mellan Rud och Välsviken.

Om Karlstadsstråket (karlstad.se)

Frågor och svar om S-linjens planerade förlängning

Den exakta dragningen av S-linjen är inte beslutad om ännu. Detta planeras att göras av Region Värmlands kollektivtrafiknämnd vintern 2024/2025. Detsamma gäller detaljer som avgångstider och antal turer.

På Karlstads kommuns webbplats kan du se hur Karlstadsstråket idag är planerat.

Tanken med såväl Karlstadsstråket som med S-linjen är att göra det enkelt och attraktivt att resa kollektivt och hållbart mellan centrum, bostadsområden, arbetsplatser och handelsområden i Karlstad. Genom att det blir färre stopp längs med linjen kan vi få ner restiden och med det bättre konkurrera med bilen. Detta är också något som gjorts i de etapper av Karlstadsstråket som redan är färdiga. I kommunens arbete kring Karlstadsstråket ingår även förbättringar av gång- och cykelbanor i delar av stråket.

Ja, Gaperudsgatan slås ihop med hållplatsen Mosserudsgatan och den nya hållplatsen byggs något väster om dagens hållplats Mosserudsgatan.

Ja, hållplatsen Öjenäsgatan upphör. Vi hänvisar dig istället till hållplatserna Ruds bytespunkt (cirka 270 meter bort) eller Kronoskogsgatan (ca 260 meter bort).

Ja, hållplatsen Elkroken upphör. Vi hänvisar dig istället till hållplatsen Granhult (cirka 130 meter bort).

Ja, när S-linjen börjar trafikera Lorensberg, Kronoparken, universitetet och Välsviken med 10-minuterstrafik, kommer vissa justeringar att göras i de linjer som idag trafikerar dessa områden och hållplatser. Detta görs för att optimera trafikutbudet och utnyttja bussarna på bästa sätt. Hur dessa förändringar kommer att se ut är ännu inte klart.

Kartan visar hållplatserna mellan Ruds bytespunkt och nuvarande hållplats Elkroken. Kartan visar att hållplats Öjenäsgatan, Gaperudsgatan och Elkroken kommer att tas bort. Ruds bytespunkt, kronoskogsgatan, Mosserudsgatan, Lorensberg och Granhult är kvar.

På kartan kan du se hållplatserna i den del av stråket som Karlstads kommun jobbar med hösten 2024. Hållplatserna Öjernäsgatan, Gaperudsgatan och Elkroken kommer att tas bort och vi hänvisar till intilliggande hållplatser. Genom att det blir färre stopp längs med linjen kan vi få ner restiden och med det bättre konkurrera med bilen.

Sidan uppdaterad

Hjälpte sidan dig?