Nobina vinner avtal för stadstrafiken i Karlstad
Igår, 14 februari 2023, fattade kollektivtrafiknämnden i Region Värmland tilldelningsbeslut i upphandlingen av busstrafik för Karlstads tätortsområde 2025. Avtalet träder i kraft 1 juli 2025 och gäller fram till 11 december 2027. Här hittar du mer information om upphandlingen.
Frågor och svar:
Vilken trafik har upphandlats?
All stadsbusstrafik i Karlstads tätortsområde. Det är den del av Region Värmlands kollektivtrafik som tidigare gick under varumärket Karlstadsbuss men som idag är en del av varumärket Värmlandstrafik.
Hur omfattade är upphandlingen, fordon och pengar?
Den samlade trafikkostnaden för busstrafik i Karlstads tätortsområde är idag runt 200 miljoner kronor per år. Upphandlingen omfattar totalt 68 fordon av olika busstyper. Det innebär lika mycket trafik och fordon som går i dagens trafik.
När är trafikstarten?
1 juli 2025. Avtalet gäller fram till 11 december 2027.
Hur har upphandlingsprocessen gått till?
Upphandlingen har genomförts enligt lagen (2016:1146) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster (LUF).
Ramar och målsättningar för upphandlingen har beslutats av kollektivtrafiknämnden inom Region Värmland. Upphandlingsdokumenten godkändes 22 juni 2022 och Annonsering gjordes i den officiella databasen e-avrop, som regionen använder för upphandlingar den 6 juli 2022. Anbudsöppning genomfördes 17 januari 2023 och den 14 februari 2023 beslutade kollektivtrafiknämnden om tilldelning i aktuell upphandling.
Vilka har varit Region Värmlands målsättningar vid upphandlingen?
Region Värmland ser ett stort värde i att dra nytta av en utökad samordning mellan tätortstrafik, regiontrafik, skoltrafik och servicetrafik. Denna samordning kan dock först ske när all trafik kan upphandlas med samtidig trafikstart för att inte olika trafikavtal ska komma i konflikt med varandra. Med hänsyn till tidigare separat upphandlade trafikavtal kan denna samordning ske från och med 2027. Mot bakgrund av detta beslutade kollektivtrafiknämnden att upphandla för en trafikperiod som sträcker sig mellan 1 juli 2025 och 11 december 2027, med målsättning att möjliggöra en framtida samordning av region- och tätortstrafik i nästa trafikperiod som startar 12 december 2027.
Vilka krav har ställts på trafikföretagen?
I princip de krav som ställs på stadstrafiken i Karlstad som kör idag. Upphandlingen omfattar flera dokument där produktionsavtalet, som omfattar 41 sidor, tillsammans med dess bilagor, är centrala dokument med krav som ska uppfyllas. Kraven handlar bland annat om fordon, teknik, förare och miljö, depåkrav, egenkontroller, kvalitet, utbildningar och sociala villkor för förarna.
Vilka vinner tilldelning?
Det bolag som vinner tilldelning är:
– Nobina Sverige AB
Nobina är en känd leverantör av busstrafik för värmlänningen då de redan trafikerar Värmlandstrafiks Regiontrafik, samt kör stora delar av skolbusstrafiken i Värmland.
Vilka är upphandlade att köra trafiken idag?
Idag är det Keolis AB som utför tätortstrafiken i Karlstads tätortsområde under varumärket Värmlandstrafik, tidigare Karlstadsbuss.
Hur kommer jag som kund märka av bytet av trafikföretag?
Förhoppningsvis väldigt lite. Region Värmland har inte sänkt kraven på utförande trafikföretag jämfört nuvarande trafik. Tidtabeller, service och biljettutbud är inte heller beroende av vilken entreprenör som kör trafiken.
Vilka är nyheterna i den nya upphandlingen?
Eftersom upphandling är baserat på gällande avtal kommer mycket vara sig likt men några av de större nyheterna är framför allt:
- Annan operatör – Det blir Nobina Sverige AB som kommer trafikera busstrafiken i Karlstads tätortsområde.
- Andra bussar – Som en följd av att det blir en ny operatör som kommer köra tätortstrafiken kommer även bussflottan att bytas ut. Fördelningen mellan antalet ledbussar och vanliga bussar kommer att vara i princip oförändrad.
- Billigare trafikkostnad – Årskostnaden för trafik kommer att minska under denna kortare avtalsperiod eftersom trafiken kommer att trafikeras med redan avbetalade bussar vilket annars utgör en västenlig del av trafikkostnaden.
Vad händer nu?
Efter att Region Värmland tagit ett tilldelningsbeslut per den 14 februari inträffade en tio (10) dagars avtalsspärr. Under en sådan period får inte trafikavtal tecknas. Syftet med avtalsspärren är att ge möjlighet för eventuella överprövningar av upphandlingen eller tilldelningsbeslutet. Inga överprövningar har kommit in och avtalet undertecknades den 6 mars 2023.
Hur kommer Region Värmland arbeta framåt för att säkerställa trafikstarten?
Över två år återstår till planerad trafikstart. Region Värmland har ett väl beprövat arbetssätt att tillsammans med trafikföretagen säkerställa planeringen inför trafikstarten, bland annat används ett nationellt framtaget program med en etableringsmodul där leverantör och beställare delger varandra dokument och statusrapporter.
Kan Region Värmland ta speciella hänsyn till lokala företag vid upphandling?
Nej. Det finns grundläggande principer vid upphandling om bland annat icke-diskriminering och likabehandling som måste följas.
Vilken skyldighet har Region Värmland att säkerställa schysta villkor för förarna?
Region Värmland har som upphandlade myndighet skyldighet att i vissa upphandlingar ställa särskilda arbetsrättsliga villkor, vilket vi har gjort. Det är dock leverantörerna som uppbär arbetsgivaransvaret och ska säkerställa villkor och arbetsmiljö för förarna.