Till startsidan
Start /Om Smittskydd Värmland

Om Smittskydd Värmland

Smittskydd Värmland är en länsövergripande kombinerad smittskydds- och vårdhygienenhet.

Smittskydd

Enligt Smittskyddslagen (SmL) är smittskyddets mål att tillgodose befolkningens behov av skydd mot spridning av smittsamma sjukdomar.

Smittskyddsläkaren har ett samlat ansvar för smittskyddsarbetet i regionen och ska planera, organisera och leda smittskyddet och verka för effektivitet, samordning och likformighet.

Smittskydd är en myndighet som ansvarar för att planera, organisera och leda smittskyddsarbetet genom att följa smittskyddsläget och vidta förebyggande åtgärder för att förhindra att smittsamma sjukdomar sprids till människor. I smittskyddets uppdrag ingår även ett övergripande ansvar för nationella vaccinationsprogram.

I Region Värmland står smittskyddsläkaren organisatoriskt direkt under hälso- och sjukvårdschefen och hälso- och sjukvårdsnämnden. I frågor som utgör myndighetsutövning gällande smittskyddslagen är smittskyddsläkaren en självständig myndighet och lyder inte under någon av regionens ledningsfunktioner.

Utanför kontorstid hanterar i första hand infektionsklinikens bakjour smittskyddsrelaterade frågor. Smittskyddsläkaren har beredskap när det gäller myndighetsfunktionen. Smittskyddsläkaren är nåbar via regionens Tjänsteman i beredskap (TiB) i myndighetsfrågor som inte kan vänta tills nästföljande vardag.

Vårdhygien

Det vårdhygieniska arbetet syftar till att förhindra spridning av smittämnen och förebygga uppkomst av vårdrelaterade infektioner i all vård och omsorg. I Region Värmland utgör Smittskydd Värmland den vårdhygieniska expertisen. I frågor som rör vårdrelaterade infektioner och antibiotikaresistens samverkar vårdhygien med Patientsäkerhetsenheten och Strama Värmland.

Vårdhygien har en rådgivande funktion och vänder sig till samtliga chefsnivåer, hygienombud och

hälso- och sjukvårdspersonal i Region Värmland samt till chefer och personal i kommunal vård och omsorg.

I vårdhygiens uppgifter ingår bland annat att

  • upprätta övergripande vårdhygieniska rutiner,
  • ge allmän rådgivning såväl som riktad utbildning i vårdhygieniska frågor till personal och chefer på vårdenheter inom regionen och kommunerna,
  • följa resultat av mätningar av följsamheten till basala hygienrutiner och klädregler i regionen samt vid behov stötta verksamheter i deras förbättringsarbeten kopplat till resultat,
  • delta i planeringen av ny- eller ombyggnationer eller ändrad verksamhet i vårdlokaler,
  • ansvara för upprätthållande av hygienombudsorganisationen i regional hälso- och sjukvård och fortlöpande utbilda hygienombud inom hälso- och sjukvård,
  • ge råd och delta i arbetet i samband med upphandlingar vad gäller material, utrustning och inventarier,
  • delta och stödja verksamheterna i regionen i samband med årliga hygienronder på enheter i regionen,
  • hantera utbrottsärenden i samverkan med enhetschefer i regional och kommunal vård och omsorg,
  • tillsammans med Patientsäkerhetsenheten och chefläkare fungera som en stödjande funktion för verksamheterna i det förebyggande arbetet mot VRI.

Sidan uppdaterad

Hjälpte sidan dig?