Teckensnitt

Typografi är en viktig del av vår grafiska profil. Använd våra valda teckensnitt så blir vi en tydlig avsändare och lättare att känna igen. Här kan du läsa om när du ska använda de olika teckensnitten.

Vardagsteckensnitt

Till vardags (till exempel i word och powerpoint) använder vi Arial och Times New Roman som finns att tillgå på alla datorer och därför är lättillgängliga och fungerar även om du byter dator eller lånar en när du exempelvis ska hålla i en presentation.

Vårt vardagstypsnitt används i tre skärningar:

  • Bold
  • Regular
  • Regular Italic

Times New Roman, Regular används vid produktioner med lång löptext.

Identitetsteckensnitt för trycksaker

I marknadsföringsmaterial använder vi genomgående Neue Helvetica. Typsnittet är en klassisk sans-serif som är både funktionell och läsbar. Dess enkla och neutrala karaktär gör att innehållet kan tala för sig själv, utan dekorativa element.

Tillsammans med logotypen och våra färger bidrar typsnittet till att ge en tydlig karaktär. Identitetstypsnittet används i allt från stora rubriker till brödtext och tabeller. 

Vårt identitetsteckensnitt används i skärningarna:

  • Bold
  • Roman
  • Regular italic
  • Light

Tänk på!

Vid avancerade grafiska produktioner kan typsnittet behöva kompletteras med fler skärningar eller ytterligare typsnitt. Beslut om avsteg tas av kommunikationsavdelningen.

Sidan uppdaterad