S-linjen och Karlstadsstråket
Karlstadsstråket är byggt för att göra det enklare att resa kollektivt och hållbart i Karlstad. I stråket kör vår S-linje i tät trafik mellan Jakobsberg och Rud via Stora Torget och Centralsjukhuset.
Första delen av Karlstadsstråket, mellan centrum och Rud, stod klar i december 2018 och under 2022 förlängdes S-linjen till Jakobsberg. På sikt är tanken att Karlstadsstråket ska sträcka sig från Välsviken i öst till Bergvik i väst.
Nu arbetar Karlstads kommun, tillsammans med Värmlandstrafik, med en förlängning av Karlstadsstråket från Ruds bytespunkt till Välsviken station via Lorensberg, Kronoparken och universitetet. Arbetet innebär bland annat att många hållplatser i stråket kommer att byggas om och att några tas bort. Vår förhoppning är att vi kan förlänga S-linjen till Välsviken under hösten 2025.
Mer information på karlstad.se
På Karlstads kommuns webbplats kan du läsa mer om Karlstadsstråket om vad som kommer göras under bygget av etappen mellan Rud och Välsviken.
Hur kommer S-linjen att gå mellan Rud och Välsviken?
Den exakta dragningen av S-linjen är inte beslutad om ännu. Detta planeras att göras av Region Värmlands kollektivtrafiknämnd vintern 2024/2025. Detsamma gäller detaljer som avgångstider och antal turer.
På Karlstads kommuns webbplats kan du se hur Karlstadsstråket idag är planerat.
Varför tas hållplatser bort i samband med att Karlstadsstråket byggs ut?
Tanken med såväl Karlstadsstråket som med S-linjen är att göra det enkelt och attraktivt att resa kollektivt och hållbart mellan centrum, bostadsområden, arbetsplatser och handelsområden i Karlstad. Genom att det blir färre stopp längs med linjen kan vi få ner restiden och med det bättre konkurrera med bilen. Detta är också något som gjorts i de etapper av Karlstadsstråket som redan är färdiga. I kommunens arbete kring Karlstadsstråket ingår även förbättringar av gång- och cykelbanor i delar av stråket.
Hur går busstrafiken när delar av Fogdemyrsgatan stängs för biltrafik?
Måndagen den 20/1 stänger Karlstads kommun av en del av Fogdemyrsgatan och infarten in till Öjenäsgatan för biltrafik. Detta är en del i kommunens utbyggnad av Karlstadsstråket, där vår snabbusslinje S-linjen senare kommer att rulla. Vår busstrafik kan fortfarande köra på Fogdemyrsgatan under byggperioden, förutom under några dagar då vägen kommer att vara helt avstängd. När vi vet vilka dagar det är lägger vi upp info i vår reseplanerare om hur den ändrade rutten ser ut.
Under arbetet kommer hållplats Kronoskogsgatan att stängas tillfälligt och hållplats Öjernäsgatan kommer att stängas för gott.
Närmsta hållplatser under byggtiden är:
- Ruds bytespunkt och Gaperudsgatan (linje 3 och 4)
- Munkebolsgatan (linje 4)
Gaperudsgatan finns inte med i listan över framtida hållplatser, tas den bort?
Ja, Gaperudsgatan slås ihop med hållplatsen Mosserudsgatan och den nya hållplatsen byggs något väster om dagens hållplats Mosserudsgatan. Kommunen kommer inom arbetet med Karlstadsstråket också att bygga en gång- och cykelväg längs södra delen av Fogdemyrsgatan, mellan Skymnäsgatan och Mosserudsgatan, vilket kommer att göra det både lättare och säkrare för dig som vill ta dig till den nya hållplatsen.
Öjenäsgatan finns inte med i listan över framtida hållplatser, tas den bort?
Ja, hållplatsen Öjenäsgatan upphör. Vi hänvisar dig istället till hållplatserna Ruds bytespunkt (cirka 270 meter bort) eller Kronoskogsgatan (ca 260 meter bort).
Elkroken finns inte med i listan över framtida hållplatser, tas den bort?
Ja, hållplatsen Elkroken upphör. Vi hänvisar dig istället till hållplatsen Granhult (cirka 130 meter bort).
Kommer det att ske förändringar i andra linjer när S-linjen förlängs till Välsviken?
Ja, när S-linjen börjar trafikera Lorensberg, Kronoparken, universitetet och Välsviken med 10-minuterstrafik, kommer vissa justeringar att göras i de linjer som idag trafikerar dessa områden och hållplatser. Detta görs för att optimera trafikutbudet och utnyttja bussarna på bästa sätt. Hur dessa förändringar kommer att se ut är ännu inte klart.