Ny satsning på Fryksdalsbanan
Nu är det klart! Trafikverket kommer att göra ett spårbyte på Fryksdalsbanan med start 2026. Det presenterades idag den 6 maj av Trafikverket tillsammans med Region Värmland, Torsby och Sunne kommun.
– Vi är väldigt glada över den här satsningen. Det är en långsiktig investering för en tillförlitligare och robustare tågtrafik mellan Kil och Torsby, säger Elisabeth Björk (V) som är kollektivtrafiknämndens ordförande i Region Värmland.
Delar av Fryksdalsbanan, järnvägen som sträcker sig mellan Kil och Torsby, är slitna, vilket påverkar fordonen och trafiken på banan. Idag är hastigheten sänkt på vissa sträckor och olika typer av underhållsarbeten innebär av och till stopp i trafiken.
En upprustning av Fryksdalsbanan fanns tidigare i regeringens nationella plan för transportinfrastrukturen men togs bort vid den senaste revideringen. Nu står det dock klart att en upprusning ändå kommer att ske.
– Fryksdalsbanan spelar en viktig roll för kommunerna i stråket. För att människor ska kunna bo och jobba här och för att företag ska kunna verka och investera här. Dagens besked är ett resultat av ett envist och intensivt påverkansarbete från många håll, säger Erik Evestam (C) som är ordförande i regionala utvecklingsnämnden i Region Värmland.
Första etappen Sunne - Torsby
Under 2026 kommer Trafikverket därför att genomföra ett spårbyte på Fryksdalsbanans norra del mellan Sunne och Torsby. Därefter planerar Trafikverket för att byta spåret på södra delen mellan Kil och Rottneros under 2027.
– Projektet är en viktig satsning för tågtrafiken i Värmland och spårbytet bidrar till högre komfort och skapar en mer robust och pålitlig järnväg, säger Rami Yones, regional direktör för Trafikverket Mellersta regionen.
Mer om spårbytet
Projektet är en viktig reinvestering eftersom banan är mycket nedsliten och består av i huvudsak skarvspår som nu ska bytas ut till en ny generation spår i form av helsvetsat spår med tyngre räler och makadamballast i stället för dagens grusballast. Detta innebär att robustheten ökar och risken för uppfrysningar vintertid minskar rejält. Reinvesteringen ger också förutsättningar att genom plankorsningsåtgärder och signalåtgärder på sikt kunna öka hastigheten på banan.
Läs mer på Trafikverkets webbplats