En regionbuss möter en stadsbuss på en gata. Framför fotot finns en elikon.

Pilotprojekt med 52 elbussar till Värmland

Nu tar Värmlandstrafik ett stort steg mot ett nytt hållbart trafiksystem i Värmland. Vid tisdagens möte gav kollektivtrafiknämnden klartecken för uppstarten av en storskalig pilot för att kunna testa förutsättningar för ett helt elbussystem i regiontrafiken. Det innebär att över femtio nybyggda elbussar kommer att börja rulla i Värmland under 2025.

Kollektivtrafiknämnden har nu gett trafikdirektör Mattias Bergh i uppdrag att teckna ett tilläggsavtal om ett pilotprojekt med eldrivna fordon till avtalet för regionbusstrafik med Nobina Sverige AB.

– Det är viktigt för oss att möta våra invånares önskemål och behov. Vi har under flera år testat framtidens kollektivtrafik med olika fordon och nya trafikkoncept som X-linjen och mixtrafik. Nu vill vi se hur värmlänningarna tar emot trafik med elbussar. Som en bonus får våra kunder i och med testet nya moderna bussar att resa i, säger Elisabeth Björk (V) som är ordförande i kollektivtrafiknämnden i Region Värmland.

Synergieffekter när stads- och regiontrafik planeras tillsammans

Pilottestet kommer i sin start främst att rulla i Hammarötrafiken samt till och från orter runt om Karlstad, men under piloten kan det också förekomma tester i Karlstad. Ett av målen med testet är nämligen att finna samordningsvinster mellan stads- och regiontrafik. De nya bussarna kommer att byggas så att det ska bli enklare att växla omlopp mellan stad och region.

– Det här är en jättebra möjlighet för oss att testa hur ett elbussystem fungerar och lära oss mer om hur vi kan samordna och skapa synergier i vår kollektivtrafik, säger Sara Gunnarsson (L), andra vice ordförande i kollektivtrafiknämnden.

Det är Nobina Sverige, som kör Värmlandstrafiks regiontrafik, som nu ska köpa in 52 elbussar till sin bussflotta i Värmland och samtidigt elektrifiera bussdepån på Våxnäs i Karlstad.

– Med den här satsningen tar vi ett stort steg framåt mot en ännu mer hållbar och modern kollektivtrafik. Med tysta, fräscha och bekväma bussar som håller nere både buller och klimatavtryck, säger Elisabeth Björk.

Kostnadsneutral satsning

Inköpen av bussarna innebär ingen extra kostnad för Region Värmland, då det är Nobina som köper in bussarna. Investeringen möts upp av lägre drivmedels- och underhållskostnader, effektivare planering samt en elbusspremie. Regionen förbinder sig att använda bussarna i Värmlandstrafiks och Nobinas gemensamma pilot samt att villkora övertagandet av bussarna i nästa upphandling.

Tillverkare och modell på bussarna är ännu inte klart.

– Det kommer dock att vara bussar som är tillverkade i Europa och som är utrustade för att gå i skandinaviska väderleksförhållanden, säger Mattias Bergh, trafikdirektör på Värmlandstrafik.

Med en så pass omfattande bussflotta kommer Värmlandstrafik att kunna samla på sig mycket data och insikter om hur elfordon ska köras och planeras i Värmland i praktiken.

– Elbussar har lite andra logiker än bussar med förbränningsmotorer, vilket gör att vi också behöver tänka lite annorlunda kring exempelvis omlopp, planering och optimering av rutter, särskilt i regiontrafik, säger Mattias Bergh.

– Nobina har en bred erfarenhet av elbusstrafik och jag känner mig trygg i att det nya systemet blir en förbättring av hela vår trafik, fortsätter Mattias Bergh.

Sidan uppdaterad