Om instruktionsboken
Ett samlat stöd för dig som förskriver inkontinenshjälpmedel i Värmland.
Hitta i instruktionsboken med hjälp av innehållsförteckningen. Den hittar du uppe till höger på sidan om du har en stor skärm, annars nederst i mitten på sidan. Du kan också använda tangenterna Ctrl+F för att få fram en sökruta.
Avtal
Information om avtal hittar du i regionens avtalsdatabas. Sök på inkontinens.
Klicka på "07 Vårdrelaterad utrustning och förbrukningsvaror" och sedan "7.5 Inkontinens och stomi".
Beställa i Guide
Beställ produkter i systemet Guide.
Inloggning
Logga in i beställningssystemet Guide (guide.onemed.com)
Instruktioner för hur du använder Guide hittar du i systemet efter inloggning.
Kundsupport
Guides kundservice
Telefon: 031-706 30 75
E-post: kundservice.guide@onemed.com
Dispensansökan
För patienter med speciella behov av inkontinensskydd kan en dispensansökan göras.
Patient med stora urinläckage kan ha behov av inkontinenshjälpmedel med större absorptionskapacitet än de produkter som finns i det upphandlade sortimentet.
Kriterier för dispensansökan
- Urinläckage över 900 ml.
- Urinläckagemätning under minst två dygn.
Blanketter att använda vid urinläckagemätning
Observera! Dispens för engångsunderlägg beviljas inte för tillfällig diarré eller vid behandling med lavemang eller klysma.
Så här gör du för att ansöka om dispens
I din ansökan ska du bland annat beskriva vilka produkter ur det upphandlade sortimentet som provats och varför de inte fungerar.
- Använd aktuell e-tjänst för att ansöka.
Dispensanökan för inkontinenshjälpmedel (etjanster/regionvarmland.se)
Dispensansökan för engångsunderlägg (etjanster/regionvarmland.se) - En bekräftelse om godkänd ansökan skickas via e-post till dig som ansökt.
- Godkänd dispensansökan registreras i systemet Guide.
- Dispensen gäller under ett år. Finns det fortfarande behov av produkten när dispensåret är slut måste en ny ansökan göras.
Distributör OneMed
Kontaktuppgifter till OneMed vid frågor om leveranser eller beställningssystemet Guide.
Beställa i Guide
Mer om hur du beställer i Guide
Adress
OneMed Sverige AB
Kundsupport
Box 50
401 20 Göteborg
Kundsupport OneMed
Öppettider telefon: Klockan 08.00-17.00
Kundservice: 0770-111 115
Frakt
Pris för frakt gäller både enskilt och särskilt boende.
Fraktkostnad per sammanhållen leverans
Ett kolli = en kartong med maxvikt 20 kg.
- 1-2 kolli: 258 kronor
- 3-4 kolli: 57 kronor
- 5 kolli och uppåt: 524 kronor
Skydden kommer färdigpackade från leverantörerna. Storlek och vikt varierar. Information om antal inkontinensskydd per kartong hittar du i beställningssystemet Guide och i leverantörernas kataloger. Du behöver inte tänka på kartongernas vikt och volym då priset är per kolli.
Förskrivningsrätt och ansvarsfördelning i region och kommun
Om förskrivningsrätt, ansvarsfördelning och kostnader.
Ansök om förskrivningsrätt
Nedan beskrivs vem som kan bli förskrivare, hur du går tillväga för att ansöka om förskrivningsrätt och få åtkomst till beställningssystemet Guide.
Yrken som kan få förskrivningsrätt
- Legitimerad läkare
- Distriktsköterska
- Legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal
Utbildning och kompetens avgör
Region Värmlands policy är att du som förskriver har en godkänd förskrivarutbildning inom blåsdysfunktion och inkontinensvård om 7,5 högskolepoäng.
Chef beslutar
Verksamhetschef, enhetschef eller medicinskt ansvarig avgör om du får bli förskrivare. Beslutet baseras på din utbildning och kompetens.
Mer om förskrivningsrätt (vardhandboken.se)
Ansök om förskrivningsrätt och åtkomst till system
Hur du ansöker avgörs av din anställning.
Så här gör du om du är anställd av Region Värmland
- Fyll i ansökan om användarkonto i Guide (pdf) Pdf, 167 kB.
I ansökan anger du ditt HSA-id. Du hittar ditt id-nummer i test.siths.se.
Observera att du inte behöver ange ditt personnummer eller beställarkundnummer i din ansökan. - Be din verksamhetschef/enhetschef att godkänna din ansökan.
- Ifylld och underskriven ansökningsblankett skickas via internpost eller e-post.
Internpost
Isabell Hassel
Patientsäkerhetsenheten
Regionens hus
E-post
Scannad ansökan skickas till: isabell.hassel@regionvarmland.se. - Om din ansökan blir godkänd får du ett mejl från Onemed med inloggningsuppgifter och instruktioner om hur använder beställningssystemet Guide.
Så här gör du om du är anställd inom kommun
- Om du är anställd av Karlstads kommun beställer din enhetschef din behörighet till beställningssystemet.
För dig som är anställd hos annan kommun än Karlstad beställer medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS) din behörighet. Beställningen skickas till OneMed. - För dig som beställer behörighet:
Kontakta OnMeds kundservice (onemed.se) - Om din ansökan blir godkänd får du ett mejl från OneMed med inloggningsuppgifter och instruktioner om hur använder beställningssystemet Guide.
Så här gör du om du är privat vårdgivare
Om du är privat vårdgivare måste du ha ett uppdrag från en region eller kommun för att bli förskrivare. Du kan då förskriva inkontinenshjälpmedel till patineter via regionens upphandlingsavtal.
Ansvarsfördelning mellan vårdgivare i region och kommun
Vårdgivare i regionen
Regionanställda ansvarar för förskrivning till:
- Patienter som själva eller tillsammans med någon kan ta sig till närmaste distriktsköterskemottagning, vårdcentral eller specialistklinik.
- Patienter som tillhör LSS och bor i ordinärt boende (LSS i form av personlig assistent) och inte är inskriven i kommunal hemsjukvård. Detta gäller oberoende om patienten har privat personlig assistans eller inte.
- Patienter som tillhör LSS och bor i gruppboende och som inte har hemsjukvård.
Vid korttidsvistelse förskriver ordinarie verksamhet, region eller kommun. Hjälpmedel tas med till korttidsboendet.
Vårdgivare inom kommun
Kommunerna ansvarar för förskrivning till:
- Patienter i särskilt boende.
- Patienter som tillhör LSS och bor i gruppboende och har hemsjukvård.
- Patienter i eget boende som är inskrivna i hemsjukvården.
Vid korttidsvistelse förskriver ordinarie verksamhet, region eller kommun. Hjälpmedel tas med till korttidsboendet.
Ansvar för asylsökande och MMC-patienter
Asylsökande
Region Värmlands enhet för asyl- och flyktingsfrågor administrerar kostnader för asylsökande i Värmland.
Före förskrivning av hjälpmedel ska betalningsansvaret vara klarlagt.
MMC-patienter
Kontrollera att patienten har en kontakt med uroterapeut innan du förskriver hjälpmedel till MMC-patienter.
Att vara förskrivare
Du som förskriver inkontinenshjälpmedel i Värmland ska:
- Ansvara för att rätt hjälpmedel förskrivs till rätt person, i rätt mängd och till rätt pris.
- Bedöma behovet av kostnadsfria hjälpmedel.
- Initiera utredning och eventuell annan kompletterande behandling.
- Dokumentera ordination och användning av hjälpmedel i patientens journal.
- Göra en individuell utprovning och anpassa resultatet.
- Ha kunskap om upphandlade produkter.
- Välja kostnadseffektivt vid utprovning och användandning av hjälpmedel.
- Instruera patienten om hur hjälpmedel ska användas.
- Följa upp att patienten använder hjälpmedelet på ett korrekt sätt.
Byte av tjänst
Om du byter tjänst upphör din förskrivningsrätt. Gör en ny ansökan om du forsatt ska ha förskrivningsrätt.
Kostnadsfördelning mellan region och kommun
Statsbidraget, 86 kronor per invånare, baseras på invånarantalet i länet och gäller för personer i ordinärt boende.
Region Värmland och kommuner fördelar bidraget enligt gällande avtal och fördelningsnyckel procentuellt.
Information till patienter
Leverantörer
Lista över upphandlade leverantörer.
Abena AB
Sarah Unger, produktspecialist
Telefon: 072-213 72 66
E-post: saun@abena.se
AST Medical AB
Alexandra Jacobsson
Telefon: 031-309 99 39
E-post: info@astmedical.se
Attends AB
Lovisa Dahlström
Telefon: 070-351 62 51
lovisa.dahlstrom@attindas.com
Braun Medical AB
Malin Myllyaho-Forsberg
Telefon: 072-199 76 55
E-post: malin.forsberg@bbraun.com
Becton Dickinson Sweden AB
Christin Zorn
Telefon: 042-400 01 63
E-post: christin.zorn@bd.com
Bröderna Berner AB, Berner Medical
Maria Solvik
Telefon: 073-640 48 53
E-post: maria.solvik@bernercompany.com
Coloplast AB
Anna Viberg
Telefon: 070-916 87 98
E-post: seanvi@coloplast.com
Dansac and Hollister Scandinavia Inc.
Karin Annborn
Telefon: 070-241 41 59
E-post: karin.annborn@hollister.com
Essity Hygiene and Health AB
Veronika Lööv
Telefon: 070-396 11 25
E-post: veronica.loov@essity.com
Invent Medic Sweden
Anna Lindström
Telefon: 072-381 17 10
E-post: anna.lindstrom@inventmedic.com
Mediplast AB
Eva Henrikz
Telefon: 073-043 08 11
E-post: eva.henrikz@mediplast.com
OneMed Sverige AB
Per Kjörling
Telefon: 076 -116 93 63
E-post: per.kjorling@onemed.com
Swereco AB
Lotta Kullenkrona
Telefon: 070- 333 25 87
E-post: lotta.kullenkrona@swereco.com
Wellspect AB
Åsa Berggren Persson
Telefon: 031-376 32 34
E-post: asa.berggrenpersson@wellspect.com
Leveranser
Leveranser till brukare
Kom ihåg när du beställer leverans av produkter:
- Kontrollera att leveransadress, telefonnummer och eventuell portkod stämmer.
- Kontrollera om det finns tak eller annat lämpligt ställe där produkter kan stå skyddat utomhus.
- Produkter får ställas utomhus om inget annat är överenskommet. Ange vad som gäller i din beställning.
- Ange folkbokfört boende.
Produkter ska levereras till patientens dörr. Det går även att adressera produkterna till en vårdinrättning om så önskas.
Leverans till särskilt boende
- Till särskilt boende görs samleverans alternativt patientleverans.
- Samleverans innebär en leverans till flera patienter som tillhör samma beställarenhet.
- Patientleverans innebär beställning till en patient.
Leverans till tillfällig adress utanför länet
Det finns möjlighet att få leverans till tillfällig adress utanför Värmland (inom Sverige).
Om hållbarhetskrav
För sterila produkter gäller att minst 2/3 av hållbarhetstiden ska återstå vid leverans.
Leveranstider
Region Värmlands distributör OneMed använder Postnord för leveranser. Följande leveranstider gäller. Produkten ska levereras kostnadsfritt, lossas och bli inburet till kunden. Vid försening ska det anmälas via e-post till vår avtalscontroller.
Beställning före klockan 12.00
Enligt avtal ska den upphandlade produkten vara brukaren tillhanda inom 5 vardagar, förutsatt att beställningen gjorts före klockan 12.00 den dag beställningen görs.
Beställning efter klockan 12.00
Enligt avtal ska den upphandlade produkten vara brukaren tillhanda inom 7 dagar.
Retur och reklamation
Om vad som gäller vid retur och reklamation av produkter.
Att tänka på vid retur och reklamation
En produkt ska reklameras inom 8 dagar efter produktens mottagande.
Om retur sker på grund av felbeställning har du som förskrivare och eller patienten rätt att returnera produkten i obruten inneförpackning. Produkten krediteras, men frakt och logistik betalas av beställarenheten. Det går inte att returnera överblivna produkter eller produkter som inte är upphandlade
Fel produkt eller trasig transportförpackning vid levernas
Kontakta OneMed om leveransen innehåller fel produkt eller om förpackningen är trasig. OneMed står för fraktkostnaden om fel produkt eller trasig förpackning levererats.
Defekt eller trasig produkt
Om en produkt är defekt eller trasig kontaktar du vår konsulent. Samma sak gäller om defekter upptäcks eller uppstår vid användning.
Meddela inkontinensvårdens konsulent
Skicka följande information till vår konsulent:
- Artikelnummer på produkten.
- Kartongens lotnummer.
- Patientens namn.
- Förskrivarens namn och mejladress.
- Kort sammanfattning om vad som hänt: Var produkten trasig när den packades upp? Upptäcktes felet i samband med användning? På vilket sätt är produkten defekt?
Kom ihåg! Spara produkt och och eventuell tillhörande kartong.
Kontakta inkontinensvårdens konsulent
Rapportera fel och avvikelser
Vid problem med beställning och eller leverans ska du göra en felrapport.
Riktlinjer och rutiner
Riktlinjer för hjälpmedel
Riktlinjerna gäller för förbrukningsartiklar vid urininkontinens, urinretention eller tarminkontinens och används vid bedömning av patientens behov samt som stöd vid utprovning av hjälpmedel.
Riktlinjerna är indelade i avsnitt. Ett avsnitt för varje typ av hjälpmedel (ISO-kod).
Asylsökande, flyktingar, gömda och papperslösa i Värmland
Asylsökande ska uppvisa ett giltigt LMA-kort (lagen om mottagande av asylsökande) vid kontakt med vården. Kortet utfärdas av Migrationsverket och ska innehålla foto, namn, födelsedatum samt telefonnummer för kontroll av giltighet.
Barn under 18 år
Asylsökande och gömda barn under 18 år omfattas av samma vård som svenska barn.
Vuxna
Vuxna asylsökande kan få hjälpmedel förskrivna vid akutsjukvård, till exempel blåstömningsproblem. Vid svår inkontinens (vård som inte kan vänta) avgör du som vårdgivare om utredning ska göras.
Patient från annan region eller kommun som vistas tillfälligt i Värmland
- Förskrivning av hjälpmedel till patient från annan region eller kommun som är folkbokförda i Sverige och tillfälligt vistas i Värmland görs i undantagsfall.
- De flesta patienter ska vända sig till förskrivare i hemregion eller hemkommun. Ansvarig vårdgivare skickar då hjälpmedel till patientens tillfälliga vistelseplats. I de fall förskrivning ska göras används hjälpmedelskort.
- Följ SKR:s riktlinjer för vård av patienter som vistas tillfälligt i Värmland men som inte är folkbokförda i Sverige.
Patient från annan region eller kommun som vårdas tillfälligt i Värmland
När en förskrivning av hjälpmedel till patient från annnan region eller kommun vårdas inom värmländsk specialistvård ska göras kontaktas ansvarig vårdgivare.
Meddela ansvarig vårdgivare om vilket hjälpmedel som ska förskrivas. Ansvarig vårdgivare avgör vilka hjälpmedel som ska förskrivas.
Patient med skyddad identitet
- Den verksamhet där patienten söker vård är ansvarig för att patientens identitet inte röjs i samband med förskrivning och leverans av hjälpmedel.
- När förskrivning till patient med skyddad identitet görs via beställningssystemet Guide ska du ange att patienten har skyddad identitiet. När du angett att patienten har skyddad identitet sparas inga uppgifter om patienten.
- Leveransadressen skall alltid vara förskrivarens arbetsplats eller skattekontor (aldrig patientens). Ange aldrig leveransadress till anhöriga.
Patienter som är folkbokförda i Värmland
Region och kommunen ska erbjuda patienter med urinretention eller tarminkontinens rätten till hjälpmedel om patienten är:
- Folkbokförd och bosatt i Värmland och inte är intagen för vård på sjukhus.
- Har ett varaktigt behov av absorberande material och genomgått en utredning eller bedömning av bakomliggande orsak.
- På grund av allvarlig sjukdom eller skada har behov av hjälpmedel.
Observera att vissa produkter endast får förskrivas av läkare, uroterapeut, eller stomiterapeut.
Sortimentkataloger
Här hittar du upphandlat sortiment. Sortimentet är uppdelat i absorberande och urinavledande produkter.
Sortimentkataloger
- Absorberande sortiment för vuxna (pdf) Pdf, 221 kB.
- Absorberande sortiment för barn och ungdom (pdf) Pdf, 131 kB.
- Tappningskateter med tillbehör (pdf) Pdf, 249 kB.
- Kvarliggande kateter med tillbehör (pdf) Pdf, 177 kB.
- Urindroppsamlare och andra hjälpmedel (pdf) Pdf, 159 kB.
Information till patienter om nytt avtal
Läckagemätning och förändring gällande inkontinenshjälpmedel (pdf) Pdf, 147 kB.
Dispensansökan
Vid speciella behov som inte tillgodoses med det upphandlade sortimentet kan du ansöka om dispens.
Beställ produkter
Utbildningar, mässor och nätverk
Utredning och mätningar
Utred patientens behov innan du förskriver inkontinenshjälpmedel. Du har bland annat blanketter till hjälp vid utredningen.
Utredningsblanketter
Region Värmlands blanketter
Blankett och patientinformation framtagna av Region Värmland och används i första hand av patient som själv kan fylla i blanketten.
- Läckagemätningslista (pdf) Pdf, 31 kB.
- Läckagelista till patienten (pdf) Pdf, 151 kB.
- Läckagemätning inkontinens brev till patienten (pdf) Pdf, 83 kB.
Blanketter på nikola.nu
Blanketterna finns på nikola.nu.