22 28 12 Hjälpmedel för minnesstöd inkl medicinpåminnare
Nivå:
2b, 2c
Förskrivare:
Leg. arbetsterapeut
Leg. fysioterapeut/Leg. sjukgymnast
Leg. sjuksköterska
Målgrupp:
Personer med kognitiva funktionsnedsättningar som innebär nedsatt minnesfunktion, organisations- och planeringsförmåga, tidsplaneringsförmåga och eller initiativförmåga.
Kriterier:
Aktivitetsbegränsning som innebär svårighet eller avsaknad av förmåga att ta sin medicin enligt ordination, där medicindosett eller enbart tidspåminnare inte fungerar.
Mål med hjälpmedlet:
Att självständigt kunna klara sin medicinering.
Förskrivning av flera:
Nej
Övrigt:
Batteribyte bekostas av brukaren.
__________________________________________________________________________________________
Råd i förskrivningsprocessen
Bedömning
- Bedöm personens kognitiva förmåga med fokus på minnesfunktion, organisations- och planeringsförmåga, tids- planeringsförmåga och/eller initiativförmåga.
- Bedöm vilka begränsningar inom aktivitet och delaktighet som personen har utifrån funktionsnedsättningen.
- Att hämta in information från omgivningen om personens styrkor och svårigheter är särskilt viktigt.
- Överväg om personen kan klara aktiviteten med ett tydligt, konkret och anpassat förhållningssätt och eller med rutiner och strategier anpassade för personen och eller produkter i allmän handel. Kan personen klara att komma ihåg att ta sin medicin med hjälp av något kognitivt stöd eller med kognitiva hjälpmedel som finns under varseblivningshjälpmedel/ur och klockor?
- Börja med ett "enklare" hjälpmedel.
- Kontrollera att medicinen får plats i "doseringsfacken".
Utprovning
- Tydliggör vem som ansvarar för medicindelning i doseringshjälpmedlet, till exempel personen själv, närstående, personal som ansvarar för att fördelning av medicin blir ordinerad dos.
- Ge information till brukaren hur medicindoseraren ska användas samt information om funktion till den som ska vara ansvarig för delning av medicin.
- Vid behov utses person eller personer i närmiljön som ansvarar för stödet i vardagen. Informera dessa och eventuella andra viktiga personer om hjälpmedlets funktioner.
- Utarbeta noggranna rutiner för hur man handhar hjälpmedlet till exempel ladda och byta batterier, ändra inställningar.
- Inlärningsprocessen kan vara lång och det kan vara energikrävande med förändringar.
- Planera in uppföljning av nya rutiner, metod och omfattning.
För sortiment se Bassortiment/kognitionshjälpmedel alternativt websesam/sortimentskatalog
Uppföljning
Klargör tydligt vem som har uppföljningsansvaret.
Täta och noggranna uppföljningar är särskilt viktigt vid förskrivning av doseringshjälpmedel.