GODDAG HÄLSA - för att barn och unga ska gå starka in i framtiden

En liten pojke baklänges på ett tåg.

I Värmland pågår ett utvecklingsarbete i samverkan med kommunerna Munkfors och Storfors för att stärka hälsa och resiliens hos barn och unga. GODDAG HÄLSA syftar till att ge barn och unga nödvändiga verktyg för att öka sin egenmakt och främja sitt fysiska, psykiska, sociala och existentiella välbefinnande. Allt för att de ska kunna gå starka in i framtiden.

Ökad ohälsa bland barn och unga

Flera indikationer pekar på en ökad ohälsa bland barn och unga, både psykisk och fysisk. En allt högre andel barn lever stillasittande liv och en högre andel lider av fetma, två faktorer som påverkar bland annat den fysiska och psykiska hälsan.

I en tid präglad av konflikter i världen och diskussioner om klimathot är det lätt att känna sig nedtyngd och stora tankar om meningen med livet kan vara svåra att hantera. GODDAG HÄLSA har därför ett holistiskt upplägg där psykisk, fysisk, social, existentiell och sexuell hälsa alla är sammanlänkade.

Material till skola - fler än 50 lektioner

Skolan spelar en avgörande roll för barns och ungas utveckling. Materialet till GODDAG HÄLSA utvecklas därför främst till skolor och förskolor F-9 (inklusive anpassad grundskola) och hjälper lärare att prata och arbeta med olika hälsofrågor under lektionerna. GODDAG HÄLSA har tagit fram stöd till lektioner med främjande perspektiv och utgår från forskning.

Programmet utgår från en grundläggande övertygelse om att lärande främjas genom egen reflektion och diskussion utöver nödvändig kunskap inom olika ämnesområden. Vi vill bidra till att elever får kunskaper som ökar egenmakten – alla kan bidra till sin egen hälsa på olika sätt!

Barn i dragkamp.

Några exempel på lektionsmaterial

  • Känslolabbet
  • Bli stark av din stress
  • Jag är stark – om att hantera svårigheter
  • Kroppen är toppen
  • Tankebubblan
  • En bra kompis
  • Lika och olika – starka tillsammans
  • Byggstenar för hälsa
  • Meningen med mitt liv
  • Min potential
  • Mobil och skärm
  • Byggstenar för hälsa
  • Tacksamhet
  • Att skapa en vana
  • Självmedkänsla
  • Medveten närvaro
  • Medkänsla
  • Jag och mina val

Enkelt för lärare

Två viktiga principer är att materialet ska vara användarvänligt för lärare och att det inte ska krävas någon särskild utbildning för att använda det.

Materialet består av:

  • Bildpresentationer som stödjer reflektion och samtal
  • Färdiga talarmanus för läraren eller den som håller i lektionen
  • Arbetsblad för praktisk tillämpning av innehållet
  • Spel
  • Samtalskort som behandlar olika frågor och dilemman

Tester och feedback

Återkoppling samlas in löpande från både elever och lärare för att identifiera områden som behöver förbättras.

Tidsplan

Materialet testades i Munkfors kommun under våren 2024 och fortsätter testas i Storfors kommun hösten 2024. Förhoppningen är att det ska spridas till andra kommuner både i regionen och nationellt.

Ansvarig och kontakt

Anna-Carin Johansson, Sophia Alm och Carina Mäkinen är kontaktpersoner för statsbidrag som har finansierat insatsen.

Sara Göransson från Region Värmland producerar materialet.

Sidan uppdaterad