Vill du veta mer?

Som en del av omställningen till nära vård har Hälsolabb bildats. Det är en arena där offentliga organisationer och invånare kan mötas för att tillsammans ställa om till en hälsovård, sjukvård och socialtjänst där invånarens behov står i centrum. Nedan kan du läsa och höra mer om de fem värden som värmlänningen beskrivit som viktigt i mötet med vård, stöd och omsorg, och som finns med i Värmlands målbild.

Hälsolabb har med hjälp av nio kommuner, regioner och samordningsförbund samlat in data kring invånares upplevelser av hälso- och sjukvård och socialtjänst. Vad är värdeskapande för invånaren, hur beskriver de själva det som varit viktigt och värdefullt för dem i mötet med regional och kommunal hälsovård, sjukvård och socialtjänsten?

Hälsolabbs rapport i sin helhet (pdf)

"Jag får rätt hjälp och stöd i rätt tid"

Många intervjupersoner upplever höga trösklar för att komma in i systemet och att få rätt hjälp, i rätt tid. Man upplever okunskap och stigmatisering kring exempelvis psykisk ohälsa och att det kan vara ett stort steg att våga ta kontakt. Timingen är viktig och även flexibilitet i hur och när man kan ha kontakt. Man tycker att det är krångligt att få direktkontakt med rätt person i systemet.

I filmen nedan förklaras detta mer.

"Vi bemöter varandra med respekt" och "Jag har ett kontinuerligt, personligt och tillitsfullt stöd"

Rätt kompetens och bemötande är ofta avgörande i mötet med vård, stöd och hälsa. Flera intervjupersoner beskriver att bemötande och rätt hjälp är viktigare än fysisk närhet. Att ha tillgång till en person som man litar på är extra viktig - både någon som stöttar och avlastar. Tillit och kontinuitet i relationen är väldigt viktigt.

Intervjupersonerna önskar att verksamheten inte bara fokuserar på problem och svårigheter utan även på egna resurser och möjligheter. Vidare önskar man mötas av tillit och att det inte ska vara lätt att misslyckas och hela tiden få börja om.

Film om området kommer.

"Vård och stöd utgår och samordnas utifrån mina behov och resurser"

De som svarat uppger att hälso- och sjukvårdssytemet är uppbyggt för isolerade problem, inte för personer med flera olika problem. Intervjupersoner upplever att mål med exempelvis behandling sätts utifrån verksamhetens mål inte utifrån patientens mål. Många vittnar om en upplevd maktobalans där individer anpassar sig till systemet, inte tvärtom. Man upplever att man ibland ses som ett ärende eller en diagnos snarare än en individ. Man vill känna sig trygg i att man får information om alla insatser som finns och att man inte missar viktigt stöd.

Film om området kommer.

"Jag är en viktig och delaktig medskapare"

Intervjupersonerna förstår inte alltid vad som händerveller har kontroll över beslut och insatser som ges. En del respondenter upplever att de måste anstränga sig för att bevisa att de till exempel mår dåligt psykiskt vilket gör att det blir ett stort fokus
på ohälsan och det som inte fungerar i livet, än tvärtom. Flera vittnar om en frustration över att känna sig som en outnyttjad resurs. Man vill känna att man har kontroll och är en medskapare av det som händer och att man har en jämlik relation med de man möter i hälsovården, sjukvården och socialtjänsten.

Film om området kommer.


Sidan uppdaterad