Till startsidan

Insiktskartan

Tillsammans med barn i Värmland har Region Värmland lagt grunden för en handlingsplan för barnrätt. Barnen har med hjälp av spel berättat om sina behov och vad de vill att vuxna ska göra. Vad kan du göra för de barn du möter?

En ny handlingsplan för barnrätt skulle tas fram. Inför det insåg Region Värmlands arbetsgrupp att barnen så klart måste vara med i arbetet – ”vi måste sluta vuxengissa”.

Det började med att vi tog fram en kortlek för barn om FN:s konvention om barnets rättigheter, det vill säga barnkonventionen. Med hjälp av den ville vi komma fram till vilka artiklar i barnkonventionen som barn tycker är viktigast att vi arbetar med. Barn i åldern 10-16 år, på två skolor i Värmland, fick göra övningar med kortleken. Barnen kom fram till att artiklarna 19, 33, 34, 36 och 38 är extra viktiga att få hjälp med. Region Värmland valde att jobba vidare med tre av dem.

Tillsammans med barn på en skola i Värmland spelade vi sedan olika scenarier i ett specialutvecklat rum i plattformen Roblox. På så sätt har vi fångat behov och identifierat olika insikter kopplat till hur vi ska arbeta med de tre artiklarna. Här har vi kopplat de olika scenarierna till en persona som vi kallar Charlie.

Persona

Charlie är 13 år

Charlie är 13 år och har ett mindre syskon. Syskonen bor varannan vecka hos sina föräldrar som varit skilda sedan barnen var små. Föräldrarna har inte mycket kontakt eftersom de har svårt att komma överens. Charlie har nyligen bytt skola då hen börjat på högstadiet och har fått flera nya kompisar.

Artiklar i barnkonventionen

Följ respektive färg nedåt för att se exempel på barnens behov, Region Värmlands insikter och exempel på aktiviteter inom respektive viktig artikel i barnkonventionen. Längst ned är det dags för dig att fundera på vad du kan göra för de barn du möter.

Artikel 19
Artikel 19Barn ska inte behöva vara med om våld hemma. Barn ska få skydd från föräldrar och andra vuxna som slår, är elaka eller tar illa hand om barnet. Det kan vara att föräldrar missbrukar alkohol eller narkotika eller utnyttjar dig sexuellt.
Artikel 33
Artikel 33Sverige har ansvar för att barn skyddas mot droger, som narkotika och alkohol.
Artikel 36
Artikel 36Barn har rätt till skydd mot alla former av utnyttjande som kan skada.

Barnens behov

De här behoven gav barnen uttryck för när vi i frågade dem hur de tycker att vuxna ska agera. Det ger svar på varför vi ska arbeta med detta.

Charlie vänder sig i första hand till släktingar om hen behöver hjälp i hemmet. I andra hand grannar, i tredje hand polis och socialtjänst.
När Charlie hamnar i knipa på skolan, exempelvis genom att en kompis ger hen droger, så vill hen att de vuxna ska agera och stoppa situationen!
Charlie vill att föräldrarna ska prata med varandra istället för att skicka meddelande genom Charlie. Hen har svårt att uttrycka och förklara meddelandet och att svara på följdfrågor från den mottagande föräldern.
Om Charlie frågar grannen om mat när skåpen hemma är tomma vill Charlie att grannen inte bara ska ge hen något att äta. Det kan pågå mer där hemma som kan vara svårt för Charlie att berätta om. Därför vill Charlie att grannen ska undersöka vad som pågår.
Charlie tycker det är viktigt att föräldrarna disciplinerar hen i proportion till det fel hen begått. Charlie vill att vuxna ska sätta tydliga gränser.
Charlie vill kunna ha sina favoritkläder hos båda föräldrarna.

Insikter

Dessa insikter fick arbetsgruppen efter samtal med barnen.

Charlie vill att vuxna ska visa civilkurage när barn far illa. Charlie tycker att vuxna behöver bli bättre på att agera när de misstänker att barn far illa, inte bara när barn ber om det.
Charlie vill att vuxna ska sätta gränser för vad som är okej eller inte okej att göra. Charlie tycker också att vuxna ska ta ett större ansvar för att stoppa droger på offentliga platser.
Charlie känner sig utnyttjad när hen tvingas ta rollen som vuxen och därmed de vuxnas ansvar. Charlie vill egentligen bara få vara ett barn.

Hur kan vi tillgodose barnens behoven?

Här ser du arbetsgruppens exempel på aktiviteter inom respektive artikel i barnkonventionen. Fundera på vad du och din verksamhet kan göra för att tillgodose barnens behov.

Skapa forum för föräldrar där de kan lära sig om barns behov, hur man upptäcker problem och vikten av att våga agera.
Utbildning till alla i skolan eller fånga tidiga tecken på droger på skolområdet eller andra offentliga platser.
Skapa trygga, enkla och anonyma kanaler där barn kan rapportera när de upplever att de får ta vuxnas ansvar.
Vad kan du och din verksamhet göra?Fundera på vad du och din verksamhet kan göra för de barn du möter och formulera några konkreta aktiviteter.

Sidan uppdaterad

Hjälpte sidan dig?