Vägledning för praktiskt arbete med barnrättsbaserade väntrum och dagrum

Inom hälsovård, sjukvård och tandvård i Region Värmland finns det många väntrums- och dagrumsmiljöer där barn vistas i samband med eget eller anhörigs vårdbesök. Alla barn som kommer till våra verksamheter ska känna sig välkomna och avslappnade medan de väntar på sitt besök eller är i ett dagrum.

Bakgrund

Inom hälsovård, sjukvård och tandvård i Region Värmland finns det många väntrums- och dagrumsmiljöer där barn vistas i samband med eget eller anhörigs vårdbesök.

Enligt lag 2018:1197 FN:s konvention om barnets rättigheter (Barnkonventionen) ska barnets bästa alltid komma i första rummet (artikel 3). Barnet har också rätt till vilka, lek och fritid (artikel 31). I mötet med vården ska barnets visas respekt, ges information och vara delaktig och ges inflytande (artikel 12). Genom att erbjuda alla barn och ungdomar en god miljö med pedagogiskt material i väntrum och dagrum grundar vi för ett bra samspel i vården. Detta tillsammans med ett respektfullt bemötande med barnet i fokus, finns de bästa förutsättningarna för ett förtroendefullt möte.

Inom hälso- och sjukvården i region Värmland finns en riktlinje med tillhörande instruktion om kvalitetssäkrat lekmaterial i väntrum och dagrum (RIK 07179, INS 18133). Dessa styrdokument finns till för att säkerställa att lekmaterialet i våra väntrum/dagrum uppfyller de krav som finns utifrån flertalet perspektiv; pedagogik, hälso- och miljösäkerhet, barnsäkerhet och hygien. Men i ett barnrättsbaserat väntrum eller dagrum finns fler perspektiv än att lekmaterialet är kvalitetssäkrat att tänka på. Nedan hittar du förslag på hur ni kan arbeta med att utveckla väntrum och dagrum för att säkerställa att barnets bästa beaktas när de väntar på er mottagning/avdelning.

De produkter och perspektiv som lyfts i riktlinje och instruktion Kvalitetssäkrat lekmaterial i väntrum och dagrum samt i denna vägledning är baserat på vad barn och unga själva säger om hur de önskar att väntrum/dagrum ser ut och innehåller, goda exempel från verksamheter i Region Värmland och kunniga medarbetare inom Region Värmland som utifrån ett barnperspektiv gjort en bedömning av barnets bästa i väntrum och dagrum.

Mål

Alla barn som kommer till våra verksamheter ska känna sig välkomna och avslappnade medan de väntar på sitt besök eller är i ett dagrum.

Vad kan du göra på din arbetsplats?

Ett bra sätt att börja arbetet med ett barnrättsbaserat väntrum eller dagrum är att implementera riktlinjen Kvalitetssäkrat lekmaterial i väntrum och dagrum. I arbetet utifrån riktlinjen finns en instruktion, varje enhet behöver också ta fram en rutin för hur arbetet bedrivs hos er.

När ni ska genomföra ett förbättringsarbete hos er kan ni fråga de barn som väntar hos er, eller är i ert dagrum, vad de själva önskar att det finns och hur det ser ut. Ni kan exempelvis ha en kort enkät i väntrummet eller ställa frågor ställa frågor i samband med besöket om vad barn önskar av väntrummet. Sedan kan ni utifrån svaren påbörja ett utvecklingsarbete i ert väntrum eller dagrum.

Tänk också in de olika diskrimineringsgrunderna för att säkerställa att ni har ett inkluderande väntrum. Artikel 2 i Barnkonventionen lyfter att alla barn har samma rättigheter. Barnets bästa och barnets rätt till vila, lek och fritid ska alltså gälla alla barn. Barnets rättigheter gäller alla barn oavsett barnets eller dess förälders eller vårdnadshavares ras, hudfärg, kön, språk, religion, politiska eller annan åskådning, nationella, etniska eller sociala ursprung, egendom, funktionsnedsättning, börd eller ställning i övrigt.

Konst- och kultur

Gestaltandet av lokaler som barn och unga besöker ska respektera och främja barnets rätt att fritt och till fullo delta i det kulturella och konstnärliga livet. Genom konstnärlig gestaltning ges lika möjligheter att upptäcka en konstnärlig värld som många kanske inte annars kommer i kontakt med. Därifrån skapas processer där barnen kan vrida på perspektiv, utforska känslor, ifrågasätta normer, bearbeta det de är med om med mera. Genom konst och kultur kan barn utveckla sin självförståelse, omvärldsuppfattning och sociala sammanhållning och skapa bättre relationer vilket leder till förbättrad inlärning och kommunikation. Vill ni ha hjälp med att se över konst- och kulturperspektivet i era lokaler kan ni ta kontakt med konstenheten.

Aktiviteter

I ett väntrum där barnet befinner sig en kort stund behöver det finnas några alternativ till aktivitet. Se riktlinje och instruktion Kvalitetssäkrat lekmaterial gällande leksaker i väntrummen.

I ett väntrum kan det finnas barn i flera olika åldrar med olika behov. I ett väntrum där det finns leksaker med smådelar för lite äldre barn, eller pennor och målarböcker, ska dessa förvaras i expedition/reception, hämtas och återlämnas av medföljande vuxen. Detta för att undvika att små barn stoppar smådelar i munnen, men även utifrån erfarenheter av att dessa smådelar lätt försvinner.

Informationsblad: Pennor och papper finns att låna (pdf) Pdf, 191 kB.

Ett annat sätt att skapa en fin stund i väntrummet för barn är att ha dialogblad som bjuder in till samtal, sång och interaktion mellan barn och medföljande vuxen. Plasta gärna in dessa!

Kan du en sång?

Vad tänker jag på?

Vad tänker jag på (pdf) Pdf, 198 kB.

Vilken ska bort?

Läsfrämjande väntrum

Genom läsfrämjande väntrum kan föräldrar och barn inspireras till läsning. De kan då få ett gemensamt fokus som kan hjälpa till att lugna och trygga under tiden de väntar på sin tur. Genom att placera barnböcker i barnets höjd med framsidan utåt i bokhyllan kan språk och läsfrämjande väntrum skapas. Om ni har flera hyllplan kan ni välja att sätta böcker för yngre barn längst ner och böcker för äldre barn placeras ovan. Ha gärna barnböcker på flera olika språk. Välj gärna böcker med korta berättelser som går att avbryta.

Sjukhusbiblioteket har tagit fram broschyrer med boktips för barn i olika åldrar. Här kan du hitta förslag på böcker att ha i väntrummet. Sjukhusbiblioteket kan också hjälpa er att byta ut böckerna med jämna mellanrum.

Ta kontakt med sjukhusbiblioteket för att veta mer: sjukhusbiblioteket.karlstad@regionvarmland.se

Lästips

Om barnkonventionen riktat till barn

Ungdomar

Ungdomar som väntar önskar att det finns följande i ett väntrum:

  • Bekväm fåtölj.
  • Dämpad belysning.
  • Radio, låg musik.
  • Eluttag.
  • Något att vila ögonen på, ett akvarium eller en TV.
  • Mandala målarböcker och pennor.

Sidan uppdaterad