Handbok

Handbok för förtroendevalda

Efter sammanträdet

Protokoll och minnesanteckningar

Protokoll ska föras vid nämndernas, styrelsens och fullmäktiges sammanträden. Ordförande ansvarar för att protokoll förs och att det sker på rätt sätt. Sammanträden för regionens olika beredningar dokumenteras genom minnesanteckningar.

De protokoll som upprättas från sammanträde med nämnder, styrelsen och fullmäktige är beslutsprotokoll. Det innebär att endast formella yrkanden, reservationer, beslut och beslutsgång protokollförs. Det innehåller inga referat eller diskussioner från mötet.

Justering

Nämndernas och styrelsens protokoll justeras av nämndens ordförande och ytterligare en ledamot som väljs till justerare vid sammanträdets början.

Fullmäktiges protokoll justeras av ordföranden samt två ledamöter.

Justering ska äga rum senast 14 dagar efter sammanträdesdagen på tid som ordföranden bestämmer och meddelar vid sammanträdet. Vid brådskande ärenden kan enstaka paragrafer eller hela protokollet justeras direkt vid sammanträdet. Detta innebär att sekreteraren vid sammanträdet tillhandahåller protokollet eller paragrafen och att ordföranden och justerare undertecknar omedelbart.

I första hand ska regionens sammanträdesprotokoll justeras digitalt. För digital justering krävs att samtliga justerare har möjlighet att justera protokollet med bank-ID. Om en av justerarna inte har denna möjlighet behöver protokollet justeras vid ett fysiskt möte. Om du blir vald till justerare är det därför viktigt att du meddelar sekreteraren om du inte har möjlighet att justera protokollet digitalt.

Digital justering sker i Netpublicator.

Efter att protokollet justerats anslås det på regionens digitala anslagstavla.

Minnesanteckningarna från regionens beredningar justeras endast av ordföranden.