Varumärken
Region Värmland har en varumärkeshierarki med Region Värmland som huvudvarumärke och tre undervarumärken; Värmlandstrafik, Folktandvården Värmland och Region Värmlands folkhögskolor.
Huvudvarumärket innefattar den verksamhet som präglas av ett samhällsuppdrag och finansieras av invånarnas skattemedel. Undervarumärkena finansieras delvis på annat sätt eller konkurrerar på en öppen marknad.
Våra varumärken har alla skogsstjärnan i sin logotyp i syfte att binda ihop organisationens visuella identitet och synliggöra samhörighet. Genom en gemensam symbol tydliggörs de värden och egenskaper vi vill att alla invånare i Värmland ska förknippa med oss.
Kriterier för undervarumärken
För att bli ett undervarumärke i Region Värmland är utgångspunkten att verksamheten har ett särskilt behov av målgruppsanpassning där huvudvarumärket på något sätt begränsar kommunikationen.
Undervarumärket är sin egen avsändare med sitt eget utseende men har en tydlig koppling till huvudvarumärket. För att bli ett undervarumärke krävs, förutom ovanstående, även att verksamheten uppfyller följande kriterier.
Verksamheten ska:
- Till stor del finansieras genom intäkter från dem som använder tjänsterna och/eller av annan finansiering än regionala skattemedel.
- Befinna sig på en marknad där verksamheten konkurrerar på samma villkor som andra aktörer. Därmed ställs högre krav på marknadskommunikationen för att nå sina potentiella kunder.
- Ha en direkt kundrelation via exempelvis försäljning, marknadskommunikation, utförande och kundservice.
- Ha resurser och förutsättningar för att utveckla och vårda undervarumärket på ett professionellt sätt.
Gemensam kommunikation
När flera varumärken kommunicerar gemensamt används i första hand huvudvarumärket, Region Värmland, som avsändare.