Digitala plattformen SPOK ska matcha kreatörer med tillverkare
Värmland blir den nionde regionen i Sverige som startar en digital plattform som ska samla och sprida kunskap om lokala tillverkningsmöjligheter, från slöjd till industri. Det gemensamma namnet är SPOK som står för Samtida produktion och konsumtion.
Sofia Nibblén Berndtsson som jobbar inom regional utveckling är projektledare för SPOK Värmland. Hon svarar nedan på tre frågor om satsningen.
Vilka är SPOK till för?
– SPOK vänder sig både till kreatörer och formgivare och till tillverkande företag i Värmland. På plattformen SPOK listas tillverkande företag så att kreatören och formgivaren kan söka upp en tillverkare som i sin tur kan producera produkten.
Varför gör Region Värmland denna satsning?
– Detta samarbete inkluderar - förutom SPOK Sverige - Svensk Form Värmland och Region Värmland och då specifikt avdelningarna Regional utveckling och kulturavdelningen.
– Vi hoppas att kunna utveckla samarbetet över tid för att gynna kulturella och kreativa branscher i länet samt skapa möjligheter för fler inspirerande möten och idéer. Vi tror att det kommer att skapas innovationer just genom samarbeten mellan kreatörer och tillverkare.
– Korta avstånd är gynnsamt på många sätt. Det kan också underlätta kunskapsutbyten, exempelvis om material och då specifikt restprodukter och spill som bidrar till att en cirkulär ekonomi blir tydlig och en primär del av processen. Vi vill bidra till en långsiktig, hållbar utveckling av den lokala produktionen i regionen och i förlängningen bidra till en mer regional konsumtion.
Finns det många tillverkningsföretag i Värmland som kan matcha kreativa entreprenörer och företag?
– Det finns många fantastiskt duktiga och intressanta tillverkande företag i Värmland som arbetar i material så som betong, trä, gjutning, glas, gummi, metall, sten och spillmaterial och som alla är av intresse för en formgivare. I nuläget pågår en kartläggning av tillverkande företag för att sedan skapa kontakt och hoppas att de vill lista sig på plattformen. Fördelar som företaget kan förvänta sig är bland annat en utökad kundkrets, ett – förhoppningsvis – inspirerande samarbete och skapande av nya produkter och processer.