Allt vi gör kan bli läsfrämjande – om vi väcker intresset för berättelser. Bilden är tagen på Värmlands bokfestival där skolungdomar, genom den ideella föreningen Framtidsfrön, presenterar böcker som de skapat. Foto: Linn Malmen

Nu skapas nya vägar till läsning

Nu är det klart att 21 kulturskapare får möjlighet att jobba med pedagogiska utvecklingsuppdrag genom Region Värmlands utlysning Vägar till läsning. Syftet är att ge barn och unga fler möjligheter att hitta vägar till berättande och läsning genom bild, musik, dans eller annat kulturuttryck.

Det ska ske genom att professionella kulturskapare ges möjlighet att fokusera på metodutveckling som är läsfrämjande. Kultur- och bildningsnämndens ordförande Sofia Magnusson berömmer denna satsning.

– Allt vi gör kan bli läsfrämjande – om vi väcker intresset för berättelser. Jag är så glad för att vi kan satsa mer på barn och unga och samtidigt bidra med värdefulla uppdrag till kulturskapare att arbeta pedagogiskt. Vi lär och utvecklas tillsammans, säger Sofia Magnusson.

Ricky Andreis är Region Värmlands litteraturutvecklare och ser fram emot att hitta nya vägar till läsning.

– Vi jobbar med läsfrämjande på många olika sätt och att öppna för kulturskapare att utveckla nya metoder är spännande och något vi hoppas och tror kan få ta plats i våra skolor.

Elever delaktiga i beslutet

Av 31 sökande beviljades 21 utvecklingsuppdrag. Besluten har tagits av Oda Larsson och Sofia Wretling, enhetschefer vid kulturavdelningen, Region Värmland. Som stöd för beslutet har de låtit elever och pedagoger till grundskoleelever i åk 1, 4, 6 och 7 tycka till om vilka idéer till nya metoder som väcker lust till läsning.

– Eleverna har tagit del av ett urval av läsfrämjande metodidéer och har sedan fått lägga sina röster på tre olika projekt. ​Detta har utmanat våra vuxentolkningar. Så klart hade barnen gärna velat se smakprov av metoderna, vilket bådar gott för satsningen framåt, säger Oda Larsson.

Förhoppningen är att de kulturskapare som beviljas uppdrag kommer att hålla läsfrämjande aktiviteter i de värmländska grundskolorna framöver. Den totala summan för dessa uppdrag är drygt 800 000 kronor.

Kulturskapare med pedagogiska utvecklingsuppdrag

  • Hugo Catolino, By Sweden AB, Filipstad (bild och form)
  • Malin Edgren, MELitt Kultur AB, Karlstad (litteratur)
  • Olof Göthlin och Sara Jane, Scenbruket, Skattkärr (cirkus, musik och teater)
  • Sara Falkstad, Klässbol (litteratur)
  • Gro Westgård, Origo Film AB, Sunne (film)

  • Jeanette Engqvist, RisooPrint FärgLabbet, Sunne (bild och form, litteratur)
  • Cathrine Kolping, Karlstad (dans)
  • Sofia Wirzén, Skoghall (dans)
  • Theresa Widjeskog Ahlman, Karlstad (slöjd)
  • Kerstin Wessberg och Annika Eriksdotter, Karlstad/Skoghall (bild och form, konsthantverk och slöjd

  • Linn Kvamme, Karlstad (dans)
  • Duo Danzeros Cirkus & Teaterproduktion, Karlstad (teater)
  • Annica Myrèn, Tovan, Sunne (slöjd)
  • Malin Ronnby, Mammaconda Craft, Kil (slöjd)
  • Ia Pettersson Testouri, Dansstudion i Karlstad AB, Karlstad Dans (litteratur)

  • Tom Lofterud och Sara Svärdsén, Filosofilm, Karlstad (film)
  • Lisa Hartvig Sörensen, Joacim Hartvig Sörensen, +hartvig Film, Sunne (film)
  • Christofer Bocker, Sunne (litteratur och teater)
  • Pia Arnedotter, Filipstad (film)
  • Sandra Albertus, Karlstad (litteratur och musik)
  • Helene Karlsson, Arvika (bild och form)

Länk till utlysningen

Vägar till läsning - Region Värmland

Utlysningen gick att söka till och med den 20 november.

Sidan uppdaterad